Annemiek-kenia.reismee.nl

dagprogramma

Een dag ziet er voor ons zo uit:
5 uur 's ochtends begint de 1e haan te kraaien en beginnen de gebedsgeluiden uit de moskee op te stijgen en om kwart voor 7 gaat onze eigen wekker. We drinken gemberthee en eten ons brood en Roosmarijn neemt de fiets en ik de benen richting Blessed Camp. Onderweg worden we talloze malen enthousiast begroet door de kinderen die in de buurt wonen. Mzungu! Jambo! How are you? En soms: give me a sweet of give me your money :-). Soms horen we een schel kinderstemmetje uit de verte uit de bosjes. Dan hebben ze ons al lang gezien, maar moeten wij turen om ze te ontdekken. Je voelt je bijna een bekende nederlander..
Als we bijna arriveren staan een aantal kinderen van school ons al op te wachten om samen naar school te lopen. Met een stuk hout in de handen: dat wordt van elk kind elke dag verwacht om mee te nemen om het vuur mee aan te steken voor de lunch.

Op maandag en donderdag worden de wonden verzorgd van de leprapatienten. We beginnen om alle spullen klaar te zetten. De katheder die zondag in de kerk wordt gebruikt slepen we naar buiten en leggen m op z'n kant. Daar wordt de medische kist opgezet, die we ophalen uit 1 van de hutjes. Dan is het tijd om water te halen. De vrouwen hier kunnen de grote emmers uitstekend op hun hoofd vervoeren, maar wij sjouwen het maar gewoon aan de hengels. Een eindje verderop is een waterput waar we in jerrycans (waarvan de gaten gestopt zijn met plastic zakjes) het water eigenhandig omhoog hijsen. Rond 8 uur komt ook de Keniaanse vrijwilligersverpleegster Mary en komen de 1e leprapatienten aanlopen. We vullen bakken water met dettol om te ontsmetten en daar kunnen ze een tijdje met hun voeten in zitten. Dan helpen we waar we kunnen: meestal de zandluizen verwijderen en dood vlees wegsnijden. En soms ook nagels knippen of een beenmassage geven aan een vrouw die een ongeluk heeft gehad met haar been. Nadat iedereen is geweest hebben we een grote prullenmand vol met oud verband, watten en mesjes. We pikken dan wat brandend hout weg bij de vrouwen die aan het koken zijn en maken een vuurtje om alles weg te branden. Onze uniformen doen we in een sopje en leggen die languit te drogen in het gras: zo droog. De medische ochtend zit erop: door naar het quilten.

Deze week ben ik begonnen met het quilten. Ik had hiervoor al spullen meegenomen uit Nederland, behalve de kanga's (de afrikaanse kleurige doeken). Voor degenen die het quilten niet kennen: het is een naaitechniek waarbij je kleine lapjes in allerlei vormen aan elkaar kan naaien, wat een heel leuk effect heeft. Toen ik die kanga's eenmaal had heb ik klein tasje met een rits gemaakt en hier 5 verschillende (kleuren en motieven) kanga's in verwerkt. Elke ochtend van 11 tot 2 komen er nu een stuk of 5, 6 jonge vrouwen met wie we dit samen aan het maken zijn. Het is bedoeling dat deze vrouwen technieken aanleren om wat mee te verdienen, en als ze het door willen zetten dat ze de tasjes (of andere dingen) gaan verkopen. Ook leuk voor mzungu's, makkelijk mee te nemen in de koffer en typisch Afrikaans! Ik vind het zelf superleuk om te doen en de tasjes zien er heel leuk uit en de vrouwen vinden het ook leuk en ze vragen elke dag weer: morgen weer?

Om een uur of 2 is de lunch ook klaar. We scheppen het eten op de borden en stapelen ze in stapeltjes van 5 op elkaar.De kinderen gaan (soms al een half uur van tevoren - honger!) in de rij staan om hun handen te wassen. Het eten delen we uit en daarna vegen we de vloer schoon met een handbezempje en wassen we de borden met de bast van een kokosnoot en schuren we de pannen met as of met zand. We bereiden dan nog wat schoolwerk voor en om een uur of half 4 lopen we naar huis. Daar wassen we als eerste onze voeten, doen soms onze was, nemen een duik in de zee,gaan soms bij het blessed camp-voetbalteam kijken, doen wat boodschapjes of kletsen we met deze of gene. Om een uur of 8 gaan we eten en kijken we een overzoete soapserie :-) en dan zit de dag er al weer op!

Paulien

Wat leuk om te lezen zo'n dagverslag zeg! Gaaf wat je allemaal doet en ook hoe je het beschrijft, ik zie het zo voor me.

Hoe gaat het met je? Ben je inmiddels helemaal gewend aan het Keniaanse ritme en zo?

Doeg!
Paulien

Hanneke

Leuk om je verhaal te lezen! Volgens mij bevalt het je daar wel.

Hoe is het verder met je?

Groetjes,
Hanneke

M&M&T

wat leuk om te lezen dat je aan het quilten bent geslagen met de vrouwen daar. En dat je zelfs vantevoren uit Nederland als spullen had meegenomen! Mooi werk.
Wat zielig dat de kindjes soms zo'n honger hebben. En dan te bedenken dat Timooje soms geen zin heeft om aan tafel te komen en z'n groente niet lust. We hebben het veel te goed hier blijkt maar weer.
groetjes, Marianne, Miguel en Timo

Ingid K.

Leuk om weer te lezen, je tijd daar zit er al weer bijna op, wat zul je veel meenemen,maar wat zul je ook veel achterlaten.
Hartelijke groet Ingrid

Geertje

Hoi Annemiek,
Wat ontzettend fijn om te lezen dat het zo goed gaat met "de voeten"!!!! Wat super dat quilten!!!!
Wat kosten die tasjes?? Ik koop er een neem jij hem mee? Leuk om elkaar in Holland te spreken. Groet van Geertje.

Doingoood