Annemiek-kenia.reismee.nl

voetbalparty e.d.

We worden nog vaak geconfronteerd met de oorspronkelijke naam van Blessed Camp: Tumbe. Het betekent: plaats voor verworpen mensen. De mensen met lepra zijn hier komen wonen nadat het lepraziekenhuis (waar ze toen behandeling kregen) dichtbij haar deuren sloot en de mensen niet meer welkom waren bij hun familie. Peter, die dit project leidt en die dit dorp ontdekte, heeftal gauwde naam van het kamp veranderd in Blessed Camp. Maar in het hele dorp Msambweni wordt de naam Tumbe nog gebruikt (terwijl bijna niemand weet wat zich daar afspeelt) en als vanzelf moetik het ook gebruiken. Als mensen vragen wat ik hier doe en waar ik 'volunteer' wordt het pas duidelijk als ik het woord Tumbe gebruik. Maar elke keer heb ik het gevoel een scheldwoord te gebruiken.

Het issteeds weer hartverscheurend om 1 meisje uit de klas het uit te zien gillen van de pijn bij het verwijderen van zandluizen in haar voeten. Met een paar mensen moeten we haar in bedwang houden. Dit meisje en haar zusje zijnechte schatjes, maar thuis worden ze verwaarloosd. Ze hebben veel zandluizen en wondenin hun voeten, wat ook niet geneest omdat het niet schoon gehouden wordt. Gisteren is Roos met het meisje naar het ziekenhuis geweest met ringwormen op haar hoofd, omdat de ouders niet met haar gaan. Ze komen vaak te laat op school en worden daarom uitgelachen. Ze kijkt je dan even heel bedroefd aan, zonder te reageren op de kinderen, maar speelt gelukkig daarna gewoon weer lekker mee.

Naast de nare dingen hier doen we ook heel veel leuke dingen. Vorige week hebben we een party gegeven voor het voetbalteam van Blessed Camp. We hebben spaghetti klaargemaakt op 'echt vuur' voor 30 personen. Maar er liepen ook nog 50 kinderen rond, of die ook mee konden eten.. Ja hoor, voor allemaal een beetje en met z'n 2en 1 bord delen. Daarna speelden ze een wedstrijd met de shirtjes die Anneke (die ook op de party was!) vanuit NederlandbijSV Twello geregeld had. Als afsluiting werden de pannen, bekers en borden op het strand in de oceaan schoongeschrobd, waarbij alle kinderen achter ons aan hobbelden, in de schemer die inviel, sfeertje (zie foto)!

Zo zijn we ook een paar dagen op safari geweest, wat supermooi was. Leeuwen, giraffen en olifanten van dichtbij gezien en nog meer kleinere dieren.. We hebben ook een krokodillenpark bezocht met meer dan 10.000 krokodillen en waar we krokodillenvlees hebben gegeten en babykrokodilletjes vast mochten houden. En we zijn in een dorp geweest waar ze een aantal hutten na hebben gebouwd van 7 stammen uit Kenia. Bij de masaihut mochten we bloed drinken (niet gedaan;-)) en een medicijnman gaf ons een ' profetie' van 2 'husbands' :-). Ook ga ik geregeld nog even terug naar m'n oude gastgezin in Mombasa, wat altijd gezellig is of gaan we shoppen in Mombasa om leuke souvenirs in te slaan.

Maar de weken vliegen voorbij en de laatste week komt er al weer aan! Afscheid nemen van iedereen, verslagjes en overdrachten schrijven, proberen om het quilten zo goed mogelijk geregeld te hebben, foto's maken en vooral nog even genieten! Volgende week woensdag stap ik op het vliegtuig maar voor die tijd schrijf ik nog wel een verhaaltje op m'n weblog!

veel liefs!

Annemiek

Paulien

Hey Annemiek,

Leuk om weer van je te lezen! Wat heb je veel gedaan en wat maak je vanalles mee. Mooi en heftig, wat een indrukken doe je zo op hè? Maar kom je echt volgende week weer naar Nederland joh? De tijd is omgevlogen voor mijn gevoel! Sterkte met afscheid nemen en met de laatste dingen en geniet nog maar even fijn daar!

Groetjes,
Paulien

agnita

Je laatste week daar, maar met ongelofelijk veel herinneringen,ervaringen en levenservaring rijker,..
geniet nog de laatste week,...
liefs agnita

Susan

Hi Annemiek,

Wat een cool kapsel heb je met die vlechtjes! Staat je goed. Super dat je quiltworkshop populair is bij de dames. Je bent goed bezig! Kan me voorstellen dat afscheid nemen moeilijk gaat worden na alles wat je gedaan en meegemaakt heb en al die lieve mensen die je hebt ontmoet. Dat had ik al na drie weken... Nou geniet nog van je laatste week en doe heel veel groeten aan Jane, Allan en Tumaini.

Dorieke

Hai Annemiek!

Klinkt weer helemaal super wat je allemaal beleefd zeg! :) Wauw! En we zien weer uit naar je thuiskomst :-)

Liefs Dorieke

Lotar

He Annemiek!

mooie verhalen allemaal! Ervaringen voor het leven! Geniet er nog even van, tijd gaat snel en voor je het weet zit je in NL en zou je wensen dat je terug was.
Goede tijd!

groet,
Lotar

Willeke

Wat een coole vlechtjes; daar kom je toch wel mee terug?!
Geniet nog van je laatste week en don't worry als het boek niet uit is;)).

Groetjes Willeke

Ieteke Pool

Hoi Annemiek,

Goh meid wat heb je veel gedaan en mee gemaakt!
Mooie dingen, droevige dingen, een stukje opbouw, mensen wat hoop gegeven. Geweldig wat je van uit je persoonlijke drive hebt kunnen betekenen voor deze mensen
En nu bijna komt de tijd van dit alles weer loslaten,
geniet nog van alle mooie contacten en momenten deze laatste week!
Een goede vlucht, ik hoop dat het aclamatiseren een beetje gaat lukken.
We zien elkaar weer snel.
Lieve groetjes Ieteke

elise

He Annemiek,

Hoe is het ermee? Wat beleef je veel hè in zo'n korte tijd...mooie en ook wel nare dingen..
Ondertussen gaat de tijd wel heel erg hard en hoop je al weer bijna terug te komen. Nog hele goede dagen en een goede reis en we kijken naar je uit! liefs Peter en Elise en de kinderen

Anneke

Hi sister!

Ben weer thuis, jij mag nog een paar dagen... Was heel leuk je te ontmoetten, ik heb ervan genoten. Geniet, geniet, geniet van je laatste dagen!
Liefs, Anneke

Wil Poelmann

Dag Annemiek,
Met heel wat ervaringen rijker ga je over een weekje in het vliegtuig terug naar ons land.
Niemand kan je dit meer afpakken en het werkt de rest van je leven door.
Geniet nog de laatste week.We zien elkaar weer snel.
Liefs Wil.

Sander ten Napel

Hoi Annemieke, het is bijzonder om jouw verhalen te lezen op je blog. Je had een droom en leeft deze nu. Geniet van je laatste week.

Hanneke

Geniet nog van je laatste week!

Fieke

Hoi Annemiek,
Fijn weer te lezen op je weblog.
Gezellig zo'n voetbal / eet party, super! De shirts,leuk gebaar van sv Twello.
Triest blijft de verwaarlozing van de kinderen, de armoede, mooi dat jij / jullie voor hen zorgen / opkomen!
Ook zie je hoe krachtig de kinderen / volwassenen zijn he.
Fijn dat het quilten zo goed opgepakt wordt, zeer kleurrijk.
Leuk dat je op safari bent geweest, wat een prachtige natuur.
Annemiek het afscheid; moeilijk / emotioneel, zó vertrouwd met de bewoners en collega's, sterkte!
Goede vlucht en we zien elkaar weer snel!
Lieve groetjes Fieke

Doingoood