Annemiek-kenia.reismee.nl

school

De kinderen op school zijn echte scheetjes, maar af en toe ook grote donderstenen. De discipline is ver te zoeken en ze zijn gewend -meisjes niet uitgezonderd- er bij elkaar flink op los te hakken als ze iets niet zint. Als ik ze kleine puzzeltjes wil laten maken, stormen ze direct bovenop de kaartjes, want: hebben is hebben en hopelijk houden. Vandaag heb ik voor de 2e keer geprobeerd of ze met de kaartjes uit de voeten konden. Ik had een licht beschadigd kwartetspel over, wat in het vliegtuig nat was geworden en aan elkaar was gaan plakken. Hiervan had ik elk kaartje in 4en geknipt, en per kind 1 kaartje in de 4 stukjes gegeven, met als doel ze in elkaar te laten zetten. Eerst bleven ze angstvallig hun kaartjes vasthouden en probeerden ze ze hardhandig af te pakken, maar beetje bij beetje kregen ze door hoe de puzzel moest en begonnen ze er plezier in te krijgen. Zo leuk om te zien! Het is echt zoeken naar wat voor niveau de kinderen aankunnen, en daar een balans in zoeken om de lessen voor te bereiden, maar ook tijdens de les in de gaten houden of iedereen het kan volgen. Als we merken dat een kind beter naar een andere klas kan, kan ook ook direct gebeuren. Dat is dan weer het voordeel van een niet-gestructureerd systeem.

Sinds een paar dagen is er een kerkelijke groep mensen gekomen van 'youth with a mission', die op het schooltje assisteert en daarnaast bijbelverhalen vertelt, liedjes met de kinderen zingt, enz. Wat keek ik op toen ik opeens een bekende uit mijn kerk de keuken binnen zag lopen (Dorien)! Het geloof in God hier in Kenia is iets wat 'gewoon' bij het leven hoort en overal in kenbaar wordt gemaakt. Op busjes, auto's, t-shirts en in winkels staan uitroepen zoals 'God is able' of op een kliniek: 'doctor treats, Gods heals'. Gebeden worden ook heel makkelijk uitgesproken, bijv. om te bedanken voor voedsel of voor iemands komst, of om te bidden voor een behouden aankomst. Overigens wonen er ook veel moslims in Mombasa, en is het dragen van een burka niet meer iets waar we van opkijken. Een jonge moslimman die we op het strand regelmatig tegenkomen heeft 3 vrouwen en 8 kinderen. Als moslim mag je 4 vrouwen hebben, dus hij heeft er nog 1 te gaan, en dan 't liefst een mzungu (blanke) zei hij :-). De aanzoeken naar mij vallen hier reuze mee(ben wel anders gewend in andere landen). Ook zijn de mensen hier vriendelijk en lopen ze je niet meters achterna om iets te verkopen. Prettig!

Aan het eind van de dag zijn onze voeten donderbruin van het stof, onze haren vettig van het zweet en alle kinderhanden die er vlechtjes in probeerden te draaien, onze broek soms nat van een kind die erop heeft gepiest en onze handen vol met 1000en bacterien. Maar de oceaan helpt ons om het eraf te spoelen en anders is er thuis ook nog iets als een douche. Als het werkt.

Wat hier overheerlijk is zijn absoluut de mango's. Die zijn zo zoet en sappig dat ik er straks zeker een paar mee ga smokkelen in m'n koffer. Daarnaast is de fanta hier mierzoet, feloranje en bomvol calorien maar onweerstaanbaar. Ook ben ik overgestapt van de jam naar de suiker op m'n brood en eten Jelmer en ik zelfs ugali (de maismeelstuff) en chapatie (stevige pannenkoeken wat met bonen of andere groenten wordt gegeten) met suiker. De tandenborstel doet vervolgens wel z'n werk om het er weer af te poetsen..

Ivm praktische vervoersredenen vertrek ik wat later naar Blessed Camp dan gepland, nl. 2 februari ipv 30 januari.

Lieve mensen, dit was het weer voor vandaag en ik wens jullie een goed weekend!
Annemiek


Reacties

Reacties

Matthijs

Wat leuk dat Dorien opeens naast je stond in het schooltje in Kenia. Ik wist dat ze met de DTS-groep van YWAM naar Afrika zouden gaan... maar niet dat ze precies op dezelfde plek zou komen. Geweldig!
Veel zegen verder met alle activiteiten. Fijn om op de hoogte te blijven!

Anneke DG Foundation

Heerlijk!!! Tell me more, tell me more, more, more!!
Liefs, Anneke

Warren

Leuk om je verhalen te lezen. Komt dat stukje wereld wat dichterbij.

marieke

hey annemiek,
wat leuk om te lezen wat je daar allemaal mee
maakt!
het is wel lekker warm daar zo te lezen.
hier gaat verder alles goed en as dinsdagavond krijg ik mn 3e echo alweer!k ben morgen alweer 12 weken zwanger en dat betekend dat ik grotendeels uit de gevarenzone ben zeg maar;)
we zijn een week geleden verhuist naar een bungalowtje in ermelo.
de foto's ervan kun je zien op mn hyves(k weet niet of je daarbij kan komen).

ik kijk uit naar de volgende verhalen en foto's!ben erg benieuwd!

groetjes marieke,ronald en kleine ukkie;)

Jan van der Meer

Wat fantastisch dat ik ook jou straks zal ontmoeten in Blessed Camp. Lang verhaal kort...jouw vriendin Marja vantveer belde mij via 't web om oude filmpjes te laten overzetten en vertelde dat ik straks wegben 3 mnd. Vroeg ze waar ga je naar toe, nou zij had ook een vriendin...en toevallig (maar toeval bestaat dus niet weet ik nu!) had ik al tijdj contact met Ineke van Huuksloot! Te gek hoor ....we komen met 2 man videoproducties maken om jullie sponsors verder te laten zien wat er met hun geld gebeurd en wat er nog meer bereikt kan worden! Het mooi is dat ik dan weer ook in de buurt ben uitgenodigd om camerales te geven aan fan in de buurt Sunset Villa Diani Beach!
En Father Joseph brengt ons naar Mombasa 3 febr.
Nou tot ziens dus leuk leuk prachtig ...

Paulien

Wat een prachtige blog om te lezen. Echt gaaf al die Afrikaanse verhalen, we genieten er hier van!

Bijzonder om bezig te zijn met de kinderen daar. Dat is echt heel belangrijk werk! Kinderen zijn zo belangrijk! We bidden voor hen en voor jou.

Groetjes,
Paulien

Hanneke

Hoi Annemiek,

Leuk om al je verhalen te lezen!! Ben wel jaloers op je, ik zou zo`n reis ook altijd nog wel willen.
We zijn inmiddels verhuisd, het is erg mooi geworden. Er moet nog wel het een en ander afgewerkt worden en ook de keuken moet nog komen. Tegen de tijd dat jij weer in Nederland bent is ons huis af.

Nog bedankt voor je felicitatie op hyves!

Groetjes en succes daar!

Hanneke

Mariska (Verian)

Hee Annemiek,

Ik heb me aangemaild bij je mailinglist en een kleine inhaalslag gemaakt met bijlezen! Wat een gewelige ervaringen doe je daar op zeg! Heel erg leuk om te lezen! Ik blijf je volgen, vanuit een op dit moment regenachtig en stormachtig Nederland!

Groetjes Mariska

Cora

Hoi Annemieke,
Ik ben weer een beetje bij. Maar wat gebeurt er veel.
Wat maak je veel mee.
Strekte ook de komende dagen om het hier af te sluiten en naar de volgende plek te gaan.
Liefs Cora

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood